IPC International Primary Curriculum
IPC in een notendop
Alles verandert: werk, carrières, de manier waarop we met elkaar omgaan. Dat vraagt om eigentijds onderwijs. Natuurlijk, het is belangrijk dat elk kind kennis en vaardigheden leert op school, maar daarnaast willen we ook dat onze leerlingen weerbaar zijn in de hedendaagse maatschappij en zich gelukkig voelen. Met IPC komen al die elementen aan bod. Het programma loopt van groep 1 tot en met 8 als een rode draad door onze school en laat onze leerlingen op allerlei gebieden effectief leren.
Bij OBS De Kranepoort betrekken we alle kinderen bij hun eigen leerproces en leren we ze doelgericht werken aan kennis, vaardigheden en inzicht. Ook is er volop aandacht voor groei in zelfvertrouwen, begrip voor elkaar en het ontdekken van eigen talenten.
IPC werkt met thema’s die we ‘units’ noemen; stuk voor stuk onderwerpen die dicht bij de kinderen staan en enthousiasme en betrokkenheid oproepen.
Elke unit sluit aan op de emotionele en geestelijke ontwikkeling van het kind en is zo opgebouwd dat de focus op het leerproces ligt.
IPC in de praktijk
Hoe werkt een IPC-unit in de praktijk? We nemen als voorbeeld Zoet als chocolade. Bij het vak Kunst ontwerpen leerlingen een verpakking. Bij Geschiedenis wordt chocolade in een historisch perspectief gezet en leggen we de verbanden met het heden. Bij het vak Natuur staat voedsel als brandstof centraal en bij Aardrijkskunde worden kinderen uitgenodigd om te onderzoeken waar op aarde cacaobomen groeien.
U mag een IPC-unit zien als een overkoepelend thema waarin alle zaak- en creatieve vakken aan bod komen. Ze zijn als het ware in elkaar verstrengeld. Daardoor leren de kinderen verbanden te zien, leren ze te denken vanuit verschillende invalshoeken en ervaren ze hoe leuk en boeiend het is om actief bezig te zijn met een onderwerp. Kortom: IPC maakt leren boeiender, praktischer én aantrekkelijker.
Vaste structuur
De units hebben een vaste structuur. Leren staat in het IPC-curriculum centraal. Elke unit wordt op een inspirerende manier geopend. De opening is bedoeld om kinderen betrokken en enthousiast te maken. Dan volgt de kennisoogst. Eerst achterhalen we welke kennis al aanwezig is bij de kinderen. Daarvoor gebruiken we onder meer ‘mindmaps’ (visuele schema’s). Deze helpen kinderen in te zien wat ze al weten van een onderwerp.
Dan volgt een uitleg met oog voor the big picture. Eenmaal klaar zijn de kinderen voldoende toegerust om op onderzoek uit te gaan en hun bevindingen te verwerken. De leerkracht is daarbij in de buurt om waar nodig te helpen. Uiteindelijk sluiten we het thema af en vieren we met de leerlingen hun ‘leeropbrengst’.
Rol van de ouder(s)
We betrekken ouders van onze leerlingen graag bij de start en de afsluiting van een unit. Want wat is er nu leuker en interessanter om van dichtbij te volgen wat uw kind op onze school leert! Voordat een unit begint krijgen de ouders van onze leerlingen een brief waarin we uitleggen wat de kinderen gaan leren en op welke manier dat gebeurt. Ook laten we weten hoe ouders hun kind thuis kunnen helpen. Dat kan op diverse manieren. Bijvoorbeeld door uw kind elke dag even te vragen wat er geleerd is op school; zo stimuleert u uw kind op een ontspannen wijze om het geleerde nog beter en diepgaander te begrijpen.
Kwaliteit
IPC staat voor kwaliteit en volgt voortdurend nieuwe ontwikkelingen in onderwijs en samenleving. Het team van De Kranepoort volgde een uitgebreid implementatietraject van twee jaar en wordt door IPC Nederland begeleid. Onze school is uiteraard IPC-gecertificeerd.
Wanneer we u nieuwsgierig hebben gemaakt naar IPC, kom dan gerust eens een kijkje nemen op OBS De Kranepoort (tel. 0182-372855).
Wilt u meer weten over IPC? Bezoek dan: https://ipc-nederland.nl/ of volg de Facebookpagina
Great learning, great teaching, great fun!