De indeling van de kleutergroepen
Op De Kranepoort combineren we bewust groep 1 en groep 2. Dit betekent dat kinderen van vier, vijf en zes bij elkaar in de groep zitten.
Kennismaking en wennen in de kleutergroepen
Voordat uw kind start in de kleutergroep, stuurt de leerkracht een kaartje om een kennismakingsgesprek te plannen. In dit gesprek wordt u alles verteld over de gang van zaken in de kleutergroep en kunt u aangeven wat belangrijk is voor uw kind.
De leerkracht maakt tijdens het gesprek ook een aantal ‘wenafspraken’ voor uw kind. Als uw kind drie jaar en tien maanden oud is mag het namelijk een aantal dagdelen naar school komen om te komen wennen aan de nieuwe omgeving.
Het laten wennen doen we bewust niet in de laatste twee drukke weken voor de kerstvakantie. Ook in de laatste twee weken van het schooljaar plannen wij geen wenafspraken. Want ook dat zijn drukke weken en bovendien gaan na de zomervakantie de kinderen die (bijna) zes zijn naar groep 3 en dan is de samenstelling van de kleutergroep heel anders. Kinderen die direct na de zomervakantie vier jaar worden, laten we eveneens vanwege de drukke periode en de veranderde samenstelling van de groep nog niet wennen voor de zomervakantie. Het is in het belang van uw kind, dat het een rustige en overzichtelijke start kan maken op de (nieuwe) school.
De start in groep 1
Als uw kind vier jaar is, komt hij of zij (na een aantal wendagen) ‘echt’ op school.De kleuters zijn in goede handen bij een ervaren leerkracht. Zij legt de focus op het bieden van een veilige, uitdagende omgeving, waardoor de jonge Kranepoorters zich al snel thuis voelen.
In onze kleutergroepen werken we in units van IPC. Het curriculum voor onze jongste leerlingen noemen we Early Years. De kleuters vinden dit betekenisvolle thematisch onderwijs vaak erg leuk en interessant en doen nieuwe ervaringen op die helemaal aansluiten bij hun leeftijdsfase en belevingswereld. De units richten zich op een brede ontwikkeling. Ze leveren een belangrijke bijdrage aan het ontwikkelings- en leerproces.
Op basis van observatie en reflectie past de leerkracht het aanbod van activiteiten aan. Om de ontwikkeling van uw kind goed te volgen, gebruiken we het leerlingvolgsysteem Digikeuzebord.